Selfbilling: hoe werkt het en
wat is het?
Organisaties besteden doorgaans veel tijd aan het beoordelen, goedkeuren en betalen van facturen. Bedrijven, vooral bedrijven die veelvuldig met flexibele medewerkers te maken hebben, ervaren dit als een zeer tijdrovende klus. Een oplossing voor dit probleem is selfbilling. Maar wat is selfbelling precies en wat zijn de voordelen?
Wat is
Selfbilling?
Selfbilling is het proces waarbij een afnemer een factuur zelf opmaakt voor geleverde goederen of diensten. Dit wordt ook wel reverse billing of reversed billing genoemd. In de meeste gevallen maakt de leverancier de factuur, die vervolgens door de afnemer wordt gecontroleerd en betaald. Selfbilling keert dit proces om. De afnemer controleert eerst of de gegevens kloppen en daarna wordt er gefactureerd. Deze vorm van factureren wordt vaak gebruikt om onjuiste inkoopfacturen te voorkomen.
Voordelen
van Selfbilling
Er zijn veel redenen waarom afnemers voor deze vorm van factureren kiezen.
- Extra controle van de afnemer verkleint het risico op onjuiste informatie op de facturen;
- Creditnota’s en correcties op de facturen komen minder vaak voor;
- Verbeter het overzicht voor de financiële afdeling en optimaliseert de processen.
Voorwaarden
van Selfbilling
De Belastingdienst staat reversed billing toe als aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:
- Op de factuur staat vermeld: “factuur uitgereikt door afnemer”;
- Er is een duidelijke afspraak tussen afnemer en de leverancier;
- De leverancier is verantwoordelijk voor het betalen van de BTW aan de belastingdienst;
- Leverancier blijft verantwoordelijk voor de juistheid van door afnemer opgestelde factuur;
- De factuur voldoet aan alle wettelijke eisen.